2014 ENGINEER onderzoekend en ontwerpend leren

ENGINEER maakt leerlingen enthousiast voor wetenschap en technologie. 



 foto's: Elmer van der Marel


Daltonschool Neptunus werkt samen met Science Center NEMO in EU-project ENGINEER dat is gestart in oktober 2011 en loopt tot september 2014. Samen met NEMO werd de module Geluid ontwikkeld en getest op school. De module Geluid is vervolgens getest in UK en de module Zweefvliegen (ontwikkeld in Oxford) werd getest in beide groepen 7. In de ENGINEER modules gaan kinderen een uitdaging aan waarbij ze dezelfde aanpak gebruiken als een ingenieur. 

Science musea en basisscholen uit 10 verschillende landen werken samen aan ENGINEER: Zweden, Denemarken, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Griekenland, Tsjechië en Israël. In elke land een science museum en een basisschool. Voor Nederland is dat het Nemo Science Learning Center en Daltonschool Neptunus. ENGINEER is gebaseerd op de succesvolle aanpak ‘Enginering is Elementary®’ (EIE ®) ontwikkelt in het Museum of Science in Boston. ENGINEER is een door de EU gefinancierd (FP7) project.

Modules zijn ontwikkeld rond 10 verschillende onderwerpen voor de bovenbouw van het basisonderwijs. Elke module bestaat uit 4-6 lessen. ENGINEER is doorontwikkeld en heet nu Maakkunde. Een aantal modules en losse lessen zijn te vinden via de Maakkunde website van NEMO.


Meer informatie: