Leerkracht

Een aantal lessen uit de Biologie Plus basisklapper zijn terug te vinden in de leerlijn WNT op de Neptunus. Meer informatie over Biologie Plus School

Inlog BPS Google-Drive (leerkracht)

Biologie Plus Conferentie

2018 NWT-conferentie 'Hoe een Koe een Haas vangt', Hotel De Werelt, Lunteren.

Workshop Maaklab door Neptunus (Rik) ism Jolanda van Oers (Gooise Daltonschool).

2017 NWT-conferentie 'Duik in het Diepe', Egmond aan Zee.

Workshop 'Op reis met trekvogels (birdtracking)' door Neptunus (Rik) ism met Camilla Dreef, ecoloog, vogelaar en ambassadeur van Vogelbescherming Nederland.

2016 NWT-conferentie 'In Levende Lijve', Corpus, Oegstgeest.

Workshop over creativiteit door Neptunus (Rik) ism Bart van Teutem (Muiderberg, Baarn) en Maaike Zeilstra (Soest)

2015 NWT-conferentie 'Spanning en sensatie'.

Op bezoek met het hele team.

2014 NWT-conferentie ' Actie en reactie', Hotel de Werelt, Lunteren.

ENGINEER workshop door Neptunus (Rik) ism met Nemo.

Downloads

In Wetenschap en techniek, een domein in ontwikkeling is (op bladzijde 43) meer informatie te vinden over de 5 systemen voor wetenschap & techniek (zie afbeeldingen hier links in het scherm).

Talent ontwikkelen met wetenschap en techniek, de titel zegt het al, gaat over talent ontwikkelen met wetenschap en techniek. Download het boek hier (pdf).

Inspiratiemap Onderzoekend en Ontwerpend Spelen (onderbouw 1-2, 3)


'Moodboard' Maaklab onderbouw op Pinterest: https://nl.pinterest.com/daltonschoolneptunus0277/maaklab-1-2/


Boek: Techniek-doeboek, Stichting Techniekpromotie, 2018.

Boek: The Kickstart Guide to Making Great Makerspaces, Laura Fleming, 2017.

Boek: Proefjesboek, Arno Verweij, 2015.

Boek: The Art of Tinkering Karen Wilkinson, 2014.

Rubrics

Een rubric is een beoordelingsinstrument dat goed kan worden gebruikt voor het beoordelen van activiteiten/vaardigheden van leerlingen. Het is een instrument dat niet alleen gebruikt kan worden om een product van leerlingen te beoordelen, maar ook de manier van werken van de leerlingen om tot dat product te komen.

Een belangrijk punt is dat leerlingen vanaf het begin worden betrokken bij het beoordelingsproces. Met rubrics kunnen leerlingen zelf nagaan wat er van ze verlangd wordt en hoe dat beoordeeld wordt. Rubrics zijn goed te gebruiken om een vaardigheid goed in beeld te brengen, voor een tussentijdse beoordeling, voor een zelfbeoordeling door leerlingen en voor de eindbeoordeling door de docent. Leerlingen krijgen hierdoor inzicht in de ins en outs van de vaardigheid, in de kwaliteit van hun eigen werk en in hun manier van werken.

Kenmerken van rubrics

Rubrics kunnen in verschillende situaties gebruikt worden en kunnen er dan, ook afhankelijk van het gebruik, verschillend uitzien. Toch zijn er een aantal duidelijke kenmerken, die in elke rubric naar voren komen:

  • Rubrics meten de mate van beheersing van een vaardigheid door de leerlingen (uitvoering, gedrag, kwaliteit).
  • Bij elk te beoordelen onderdeel van de vaardigheid worden drie tot vijf niveaus geformuleerd, in een voor de leerlingen begrijpelijke taal.
  • De samenstelling van een rubric is afhankelijk van het aantal beoordelingscriteria, dus van de nadruk die de docent(en) leggen op bepaalde onderdelen van een vaardigheid, zoals de (technische) uitvoering, sociale aspecten of netheid van of overzicht in het eindproduct. Er zijn algemene en specifieke rubrics.

Meer informatie:

http://www.slo.nl/downloads/rubricsals.pdf/