Ontwerpen en maken

Intro

Wat wil je maken? Idee? Inspiratie nodig?

Zie bijvoorbeeld: www.abcmaken.nl en www.instructables.com

Heb je helemaal zelf iets bedacht om te ontwerpen of te onderzoeken, iets te maken dat werkt? Top!

  • Makers vinden het leuk om te onderzoeken, experimenteren en fantaseren.

  • komen zelf met een idee voor wat je zou willen maken

  • kunnen zelfstandig werken, soms met een beetje hulp

  • hebben er ook tijd voor, m.a.w. hebben ook hun andere werk af

  • maken vooraf een plan met hulp van de 'startbrief'.

makerklasstartbrief.pdf

Eigen ontwerp, zelf maken!

Maak een tekening en werk je eigen ideeen uit met hulp van een 'startbrief'.

Al vanaf groep 5 maak je gebruik van de startbrief om je idee verder uit te werken. Maak een woordveld.een schets, een ontwerp waarin je meer gedetaileerd tekent hoe een en ander in elkaar zit, bedenk welke materialen je nodig hebt, etc.

Onder het kopje 'eisen' schrijf je wat de eisen zijn aan je eindproduct. Maw. Wat moet jouw ding kunnen als het klaar is? Hoe groot moet het worden? Waar wil je het voor gebruiken?

Bespreek deze startbrief met iemand die je nog een paar tips kan geven. Daarna kun je aan het werk met je project.

Gebruik de startbrief.

Wat wordt er allemaal gemaakt in de WNT-les, in de Makerklas, of op de Makermaandagmiddag?

Maken jullie zelf een filmpje? Deel dit via instagram of twitter of zet het op Youtube en stuur een linkje naar je juf of meester.

Windauto

Hallo meester Rik, ik heb een windauto gemaakt. Hij kan snel rijden met heel veel wind en een gladde vloer.

Hij is voor de makersklas.

Groetjes van Daniel

...

<jouw project hier?>

...

<jouw project hier?>

Knikkerbaan

Extra leuk: Makey Makey aansluiten op de knikkerbaan

Filmpje waarin je ziet hoe dit werkt: http://moby.to/onw0k1

Deze kinkkerbaan was aangesloten op de computer via de Makey Makey. Als je met een ijzeren knikker over aluminiumfolie rolt dan maakt de computer een geluid.

Made by: Jin, Sophie & Ingmar

Autoschans

Ik wou graag een klein autootje laten vliegen. Het was eerst een gedoe. We wilden eerst een poort maken maar het autootje kwam daar niet goed langs. Daarna ging het goed.

Strandbeesten

LEDjes en Lichtzwaarden

LED armband

Maak een led-armband. Wat heb je nodig?

- duct tape

- kopertape (6mm breed)

- ledjes

- dubbelzijdig plakband

- supermagneetje

- knoopcelbatterij (CR 2032)

Ledjes en lichtzwaarden

3 LED'jes op 9V

Drie ledjes aansluiten op een 9V batterij? Zo dus, met weerstandjes ertussen.

Met dank aan: www.weerstandcalculator.nl



Oude mixer aansluiten op 9V

Wij hebben ontdekt dat je een mixer kunt laten draaien op een 9V batterij. Nu proberen we een robot te bouwen.

Maquette

Maquette 2118

Wat is een maquette [spreek uit makkette] eigenlijk? en voor wat hebben we hem gemaakt? Nou, een maquette is een soort mini gebouw waar je in laat zien hoe het er uit gaat zien als het gebouw klaar is.

En onze maquette gaat over een klaslokaal in 2118. In het klaslokaal in 2118 zijn overal slimme apparaten waren zoals:

  • slimmere computers

  • geavanceerde robots

  • grotere slimmere digiborden.

De maquette is uiteindelijk ook geworden wat we dachten maar het duurde wel langer dan verwacht. Het was leuk om met elkaar aan te werken.

Milan en Rohit

In maquette 2118 is Pepper al wel in de toekomstvisie van Rohit en Milan terug te zien in de klas hierboven. Pepper is te koop in Japan en kost 23.000,- euro...

Droomspeeltuin

Maquette zonnestelsel


Schilderrobot

Ondertussen bouwen we zelf robots. Machines die uit zichzelf dingen doen. Het wordt een echte robot als sensoren de omgeving waarnemen en de robot is geprogrammeerd om daarop te reageren.

  • een robothand in groep 4 en een robotvinger in groep 8

  • een schilderrobot (makerklas)

  • een robot van een oude mixer (makerklas)

Een schilderrobot kan schilderen! Hij beweegt ook uit zichzelf. Hierboven zie je in het filmpje hoe het werkt.

Meubels maken

logboek Makerklas 2019 Neptunus.pdf

Gele (groene en rode) pepers

De gele pepers uit de Pittige Plus Toren gaan over vaardigheden als bijvoorbeeld een spreekbeurt houden, een powerpoint maken, een interview doen:

Groene pepers zijn de meer gesloten opdrachten. Een voorbeeld hiervan is kristallen maken. Daar moet je precies doen wat de opdracht is.

Rode peper opdrachten zijn open opdrachten waar je veel meer zelf bedenkt hoe je het gaat aanpakken.

Voor alle mapjes geldt hoe meer pepers hoe moeilijker.