WNT voor thuis (midden- & bovenbouw)

26. Presenteer een proefje

Ga naar www.proefjes.nl en zoek een proefje uit dat je thuis kunt voorbereiden. Doe de proef een keer thuis en presenteer je proefje daarna on-line in de eigen klas.

Laat je klasgenoten nadenken over wat er gebeurt. Bij de meeste proefjes worden drie soorten vragen gesteld. Daarbij wordt gevraagd:

  • naar een voorspelling ("Wat denk je dat er gebeurt als...?")

  • naar een waarneming van het resultaat ("Wat is er gebeurd?")

  • naar een mogelijke verklaring hiervan ("Hoe denk je dat dit komt?").

Spreek met je eigen leerkracht af wanneer je je proefje kunt presenteren. Veel plezier en succes :)

25. ?

Heb je een idee voor een WNT les of activiteit die je via deze webpagina wil delen met de hele klas? Stuur een mailtje met link naar de les naar meester Rik: rik.kuiper@amosonderwijs.nl En wie weet staat jouw les binnenkort op de website.

24. Avontuurlijke reis van de kanoet

Inleiding (10 minuten)

  • Bekijk het filmpje over de kanoet. Wat heb je gezien en wat zou je verder nog willen weten over de kanoet, trekvogels of over het wad?

Kern (30 minuten)

  • Bedenk een onderzoeksvraag over wat je wil weten.

  • Schrijf een mogelijk antwoord op op je eigen vraag: de hypothese).

  • Bedenk hoe je mogelijk aan het antwoord op je vraag kunt komen. Dat kan van onderzoek via filmpjes, onderzoek op het wad tot internet.

Handige bronnen:

https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen/kanoeten-hebben-hun-eigen-vliegroutes

https://www.waddenvereniging.nl/zoeken?q=kanoet

http://www.metawad.nl/trekvogelsoorten/kanoet/

http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i004349.html

Meester Rik kan je ook helpen bij het bedenken van een goede onderzoeksvraag, en je mag natuurlijk ook alles vragen over kanoetstrandlopers & ecosysteem waddenzee: rik.kuiper@amosonderwijs.nl

23. IJskoude experimenten

Jahoe, het sneeuwt! Dan is het tijd voor sneeuwpret en een van de volgende proefjes: www.123lesidee.nl/files/sneeuw.pdf

Meer ijskoude experimenten: https://junis.nl/wp-content/uploads/2020/07/IJskoude-experimenten.pdf

22. Hoe klonken dino's?

Hoe communiceerden dino's met elkaar? En hoe komen we daar achter? We vinden alleen botten terug, geen video's met geluid... Prof. Anne Schulp van Universiteit Utrecht vertelde daar meer over tijdens operatie breinbrekeren liet horen hoe de parasurolophus klonk!

& maak zelf een dinotoeter: https://www.uu.nl/sites/default/files/operatie-breinbreker-bouw-een-dinotoeter.pdf

21. Voedsel in de winter

Toekomstkunde (les 49) over groente en fruit in de winter. Waar halen we ons eten vandaan als er buiten niks groeit? Kinderen ontdekken (thuis) wat het verband is tussen voedsel en duurzaamheid.


Download hier je werkblad

20. Maak een microscoop van je telefoon

Altijd al je omgeving van heel dichtbij willen zien? Maak een microscoop van je telefoon en zoom in op kleine beestjes, planten, munten of zelfs je eigen huid!


19. Stream the Professor: Appy Sluijs over het klimaat

Bekijk deze 'Stream the professor' waar leerlingen live vragen konden stellen. Professor Appy Sluijs is paleontoloog en werkt op de Universiteit Utrecht. In dit filmpje legt hij uit wat een boorkern is en hoe je daarmee het klimaat van lang geleden kunt bestuderen. Waarom dat belangrijk is legt hij ook uit in het filmpje.

Opdracht: die gaat over echte dino's en krijg je op het eind van dit filmpje van professor Appy Sluijs.

18. Drie lessen over de Noordzee!

Jonge zeeliefhebbers opgelet! Drie leuke en educatieve lessen over de Noordzee.

Opdracht: voor wie de zee mist, lesmateriaal zoekt om thuis mee aan de slag te gaan of gewoon een leuk filmpje over het leven in de Noordzee wil bekijken.

17. Meester Freek!

Opdracht t/m groep 5: zoek een plek inhuis of buiten en ga hangen zoals een luiaard doet.

Opdracht groep 6 t/m 8: zoek uit: Waarom zijn luiaards zo traag?

16. Thuis in de ruimte

Opdracht: kruip in de huid van een astronaut! Herken jij de landen op aarde vanuit de ruimte?

Check it out now.

15. Wonen op Mars

Bekijk de Klokhuis uitzending Wonen op Mars.

Mars lijkt van alle planeten in de buurt het meest op de aarde. Pascal bezoekt Wieger Wamelink, die experimenten doet met het kweken van groente op Marsgrond.

Opdracht: bouw een maquette van een marsbasis, of maak een stripverhaal van de reis naar Mars. Zoek hiervoor zelf zoveel mogelijk informatie op internet. Stuur een foto van het resultaat naar Rik.Kuiper@amosonderwijs.nl

14. Slechtvalken

Er staat weer een nieuwe les voor je klaar! Deze week kijk je live mee met een slechtvalk-koppeltje dat vorige week eieren heeft gelegd. Met een creatieve opdracht werken ze toe naar het moment dat de eieren uitkomen. Ook leren kinderen waarom het steeds beter gaat met deze roofvogel in Nederland.

Hierboven kun je op de foto klikken voor de live nestcam.

Opdracht: Download hier je werkblad.