Makerklas 5-6-7-8

Aan de slag met Micro:bit en BYOR

De Makerklas op de Neptunus is de komende weken vanaf de meivakantie tot de zomervakantie druk met programmeren. We leren hoe de micro:bit werkt en hoe je een programma schrijft in de micro:bit editor en het programma kunt downloaden naar de micro:bit.


Daarna wordt het interessant want nu kunnen we toepassingen gaan bedenken. Met de BYOR set kun je bijvoorbeeld snel robots bouwen van karton. Daar sluit je een moederboard met sensoren (input) en motoren, speaker, LED lampjes (output) op aan en je robot komt in beweging. Bekijk hieronder het filmpje van meester Sander of bekijk de website van BYOR voor inspiratie. Leer ze!

Makerklas 5-6-7-8

Op maandagmiddag is er elke week de Makerklas voor leerlingen uit groepen 5, 6, 7, 8 tussen 12.45-14.00 uur. Deze groep kinderen heeft een een blauwe multomap en werkt aan eigen ontwerpen. Het resultaat wordt gepresenteerd op de website: eigen projecten (veel ontwerpen en maken). Naast eigen ontwerp worden er opdrachten uit de pittige plus toren, lessen uit het Vooruitwerklabboek en lessen Toekomstkunde aangeboden.

Pittige Plus Torens

De gele pepers uit de Pittige Plus Toren gaan over vaardigheden als bijvoorbeeld een spreekbeurt houden, een powerpoint maken, een interview doen, etc.

Groene pepers zijn de meer gesloten opdrachten. Een voorbeeld hiervan is kristallen maken. Daar moet je precies doen wat de opdracht is.

Rode peper opdrachten zijn open opdrachten waar je veel meer zelf bedenkt hoe je het gaat aanpakken. Voor alle mapjes geldt hoe meer pepers hoe moeilijker.

Vooruitwerklab

Meer Vooruitwerklabboek via: www.slimlerenleren.nl/Vragenbladen

Onderzoeksproject: Hoe werden piramides gebouwd?

Het is niet precies bekend hoe piramides werden gebouwd. In 2300 v.Chr. was het wiel nog niet uitgevonden.  De blokken steen werden uitgehakt in een steengroeve en wogen ruim 2000 kg per stuk!

In een piramide zijn wel 2.300.000 van die steenblokken op elkaar gestapeld. Naast timmerlieden en steenhouwers werden ook heel veel slaven aan het werk gezet. Wat een gesleep!

In deze les onderzoek je oplossingen voor het makkelijker verplaatsen van zulke grote steenblokken. De klas is verdeeld in groepjes. Elk groepje onderzoekt iets anders, zie hieronder.  Ontdekkingen worden natuurlijk gedeeld met andere groepjes. Samen snappen we steeds beter hoe de piramides werden gebouwd.

Groep 1: Hoe kreeg je de steenblokken in beweging? Handige uitvindingen in de steengroeve. 

Groep 2: Hoe krijg je een steenblok van de steengroeve naar de bouwplaats? Hoe verplaats je een steenblok op rolletjes?

Groep 3: Hoe krijg je een steenblok van de steengroeve naar de bouwplaats? Wat zijn goede manieren om een touw vast te maken aan het steenblok? Maak een ontwerp voor het frame waar het blok op ligt. 

Groep 4: Hoe krijg je een steenblok van de steengroeve naar de bouwplaats? Weegt de steen minder in het water? En op een schip? Was vervoer per schip handiger dan over land?

Groep 5:  Hoe krijg je een steenblok naar boven? Via een schuine helling? Had het zin om de helling in te smeren met olie? Of water?

Groep 5: Hoe krijg je een steenblok naar boven? Hoe werkt een katrol? En hoe kun je het meeste kracht zetten door trekken of duwen?

Groep 7: Hoe krijg je een steenblok naar boven? Met een hefboom?


Groep 8: Hoe krijg je de steenblokken goed op elkaar gestapeld? En hoe weet je uiteindelijk of het blok recht staat?

Gewicht van een baksteen

Deze baksteen weegt 2000 gram

Onder water weegt de baksteen nog maar de helft: 1000 gram

OP een boot weegt de baksteen 0 gram

Het is dus wel waarschijnlijk dat de Egyptenaren die zware stenen over het water hebben vervoerd.

Wrijving van de helling verminderen

Wij hebben een proefje gedaan . We zijn er achter gekomen dat we met zeep  minder kracht nodig hadden om de steen omhoog te slepen. Op een helling zonder afwasmiddel ging dat moeilijker. We hebben de kracht gemeten met een veerunster.

Hefbomen

Wij hebben hefbomen gemaakt. Als je dan aan het begin het latje indrukt gaat de zware steen makkelijker omhoog.