Bij de eerste stap stap 'probleem constateren' kijken we met de leerlingen het filmpje van het Klokhuis. Tijdens het kijken van het filmpje ontdekken de leerlingen dat het niet voor iedereen op de wereld even normaal is dat je schoon
drinkwater uit de kraan kan krijgen. Ze leren dat het water wat mensen in andere delen van de wereld gebruiken, vaak vervuild is met bacteriën die mensen erg ziek kan maken.
Bij de tweede stap 'verkennen', praten we met de leerlingen over het probleem. Hoe is het bij ons geregeld in vergelijking met andere plekken op de wereld? Ook kijken we naar hoe mensen vroeger aan schoon water kwamen. Zo werden er op verschillende momenten in de geschiedenis waterputten gebruikt en werden moringa zaden door de oude Egyptenaren gebruikt om de vieze bacteriën uit water te halen. Door dit met de leerlingen te bespreken, kunnen er al verschillende ideeën ontstaan bij de leerlingen over hoe je water schoon kan maken.
Leerlingen vullen een werkblad in met 4 vragen waardoor de leerlingen inzichtelijk krijgen welke materialen ze kunnen gebruiken voor hun waterfilter en op welke manier ze deze materialen kunnen gebruiken.
Bij de derde stap 'ontwerp maken' tekenen de leerlingen een ontwerp van hoe ze denken dat hun waterfilter het best zal werken. Belangrijk bij deze stap is dat je duidelijke criteria voor de leerlingen hebt opgesteld. Hierop kun je ze dan ook feedback geven of sturende vragen over stellen.
De criteria: Waar moet je ontwerp uit bestaan?
eerst moeten de grote stukken vuil uit het water gehaald worden (zoals blaadjes en beestjes)
daarna moeten de iets minder grote stukken vuil uit het water gehaald worden (zoals steentjes en en kleine stukjes plastic)
Daarna moeten de vieze bacteriën uit het water gehaald worden
deze 3 onderdelen moeten aan elkaar vast zitten!
Wat erg betekenisvol voor de leerlingen kan zijn, is om de leerlingen echte moringa zaden te laten gebruiken. Deze worden dan gebruikt om te bacteriën uit het water te halen. De leerlingen mogen natuurlijk zelf bedenken hoe zij deze in hun ontwerp willen verwerken.
Bij deze stap gaan de leerlingen helemaal zelf aan de slag met het bouwen van hun waterfilter.
Bij de vijfde stap 'testen en evalueren' testen de leerlingen hun waterfilter. Gebruik extra vies water waardoor de leerlingen een echte succeservaring kunnen opdoen.
Natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering. Als leerkracht kun je dan ook vragen wat de leerlingen nog kunnen toevoegen om hun waterfilter nog beter te laten werken. Ook kan je de criteria terugpakken. Zit alles er in wat er in moet zitten?
De leerlingen mogen hierbij hun product aan de klas presenteren.
Film: Duinen: Natuur of Industrie? - Les in de serie 'Drinkwater Natuurlijk'
In de Waterleidingduinen wordt twee derde van het drinkwater van Amsterdam voorgezuiverd. Dit zuiveren gebeurt al sinds 1853. De jonge prins Willem van Oranje stak de eerste spade in de grond om de Oranjekom te graven. Tegenwoordig zuiveren we jaarlijks maar liefst 70 miljoen kubieke meter water.
We halen water via het Lekkanaal bij Nieuwegein uit de rivier de Rijn, zuiveren dit voor en pompen het vervolgens het duin in. Hier wordt het water gedurende drie maanden door het duinzand op een natuurlijke manier verder gezuiverd. Vervolgens stroomt het naar de zuiveringsinstallaties op ons fabrieksterrein Leiduin waar we het verder technisch schoonmaken.
Het duingebied 66% van de drinkwatervoorziening voor Amsterdam voor zijn rekening neemt.
Het infiltratiegebied uit 40 geulen van totaal 25 kilometer bestaat.
Het duin per dag 180.000 kubieke meter drinkwater zuivert.
Een kubieke meter is duizend liter, dat is 100 emmers water.
Bron: Waterzuivering | Amsterdamse Waterleidingduinen - Waternet