Maaklab voor thuis
23. Onderzoek dingen
De kinderen gaan alledaagse voorwerpen goed bekijken. Ze denken na over wat ze al weten en nog willen weten. Ze onderzoeken het voorwerp aan de hand van een eigen vraag.
Begin met een demonstratie, bijvoorbeeld met een schoen. Bespreek de verschillende onderdelen. Hoe ziet dat er precies uit? Hoe is het gemaakt? Welke onderdelen zien we niet? Waarom zien de onderdelen er zo uit?
Stel vragen, en zorg dat duidelijk wordt wat de kinderen aan de schoen zouden willen onderzoeken. Bijvoorbeeld; is de zool echt waterdicht en schokdempend? Hoe is daarvoor gezorgd?
Je kunt denken aan voorwerpen zoals een fietsbel, blikopener, een weegschaal, speelgoed hijskraan, kurkentrekker, oude wekker/ klok of een perforator.
Misschien mogen kinderen sommige voorwerpen demonteren? Geef er dan gereedschap bij een een bakje voor de losse onderdelen.
Bron: bladzijde 57. https://www.iederkindeentalent.nl/wp-content/uploads/2020/10/Inspiratiemap-Onderzoekend-en-ontwerpend-leren-voor-de-midden-en-bovenbouw.pdf
21. Groenten plakken
22. Vogels voeren, vogels kijken!
Maak een pindaslinger, hang vetbollen op en leen een verrekijker, want vogels kijken is super leuk!
Op vrijdag 29 januari kun je vanuit huis vogels tellen. Meedoen met de Nationale Tuinvogeltelling is simpel: tel 30 minuten de vogels in de tuin of op het balkon en meld de resultaten op www.tuinvogeltelling.nl.
Op vogelbescherming.nl/tuinvogeltelling/in-de-klas staan de telfomulieren klaar en vindt u de links naar de lessen.
20. Waar zit de pit?
We gaan op onderzoek uit, wat zit er binnenin vruchten? Hebben alle vruchten pitjes?
Wat heb je nodig? Verschillende vruchten (minstens zes soorten), snijplankje, mesje, papier, potlood en kleurpotloden, verf of fototoestel.
Je kunt aan het begin van deze activiteit een onderzoeksvraag stellen, bijvoorbeeld: heeft een banaan pitjes? Je mag als je dat wil de binnenkant tekenen of schilderen. Kun je de goede kleur mengen? Ook mag je foto's van de binnenkant maken en deze uitprinten, uitknippen. opplakken en ophangen.
Deze opdracht komt uit: Onderzoekend en ontwerpend spelen, wetenschap en technologie met kleuters (zie eventueel blz 59 voor uitgebreidere beschrijving.)
19. Programmeer met Lego
Maak je een eigen programmeertaal met Lego. Hier wordt stap voor stap beschreven hoe je met Lego je eigen codetaal kan schrijven.
18. Koningsdag, extra opdracht
Bedenk een vervoersmiddel voor de Koning. Stuur je foto naar juf Michelle.
18. Zelf ketchup maken!
Wij gaan straks de ketchup afvinken! (En morgenvroeg koekjes bakken 😎) Jullie?
17. Magisch bouwen
Maak een machine. Dit kan bijvoorbeeld een snoepjesmachine, een waterkleurmachine of een sorteermachine zijn. Maak een bouwtekening en maak jouw machine met constructiematerialen en diverse kosteloze materialen.
Je kunt onderstaand filmpje bekijken als introductie.
16. Tijger in huis!
We kunnen helaas niet naar de dierentuin dus moeten we wat anders verzinnen. Maak een foto van jezelf met een tijger of ander dier *).
Ga naar google
Zoek op 'tijger' en klik op 'Weergeven in 3D'
Maak een mooie foto waar je zelf op staat en stuur die naar je eigen juf. Van de opdracht 'bouw een toren' staan er een paar foto's op Instagram Neptunus.
*) Alligator, Angler fish, Brown bear, Cat, Cheetah, Dog (Labrador, Pug, Rottweiler), Duck, Eagle, Emperor penquin, Giant panda, Goat, Hedgehog, Horse, Lion, Macaw, Octopus, Racoon, Shark, Shetland pony, Snake, Tiger, Turtle, Wolf.
15. Start een tuin(tje)
Start een moestuintje in de vensterbank.
14. Bouw een toren
Bouw een toren hoger dan jezelf. Mag van duplo, maar je kunt er alles voor gebruiken ;)
12. Teken een dier
Maak een tekening van een dier in jouw omgeving.