7. Climate classrooms
Introductie: thema ''De Wereld Rond''
Van 15 t/m 26 mei staat het schoolbrede thema ''de Wereld Rond'' op het programma.
Leerlingen uit groep 5 krijgen les over trekvogels (de wereld rond).
Leerlingen uit groep 6-7 gaan in de eigen klas en in de WNT lokalen aan de slag met Climate Classrooms. In totaal 4 lessen van 90 minuten over klimaatverandering en circulaire economie. De lessen worden afgesloten met een tentoonstelling met prototype's en presentaties van de beste oplossingen.
Designathonworks maakt Designathons op gebied van ontwerpen, onderzoeken en duurzaamheid en leert kinderen over de hele wereld een betere wereld ontwerpen.
Les 1: Start met onderzoek: 3x proefje en een groot waterloopkundig experiment.
Proef 1: Golfstromen
In de klas doen we een proefje:
Nodig:
koud zout water in een glas.
warm waterin een ander glas met een kleur (rood) zodat je ziet dat dit warm water is.
een injectiespuit om het warme water voorzichting tegen de rand van het glas op het koude water te laten drijven.
Wat zie je? En wat heeft dit met de wereldwijde zeestroomingen (de golfstroom) te maken?
Proef 2: Smelten landijs - zeeijs en het effect op zeespiegelstijging
In de klas kun je deze proef ook doen als je wil. Je hebt ijsblokjes nodig, voorbereiden dus...
Wat zie je? Is het water (de zeespiegel) in beide glazen gestegen?
Proef 3: Verzuring van de oceaan
In de klas doen we nog een proefje:
Nodig:
pH strookjes waarmee je de zuurgraad kunt meten
fles met azijn
petrischaal met water
schelp van het strand
Meet de zuurgraad van het water. Meet de zuurgraad van de azijn. Meet de zuurgraad van de vloeistof in het bakje met de schelp (Wat meet je? Wat is zuur? Wordt het water zuurder als je azijn toevoegd? Wat gebuert er met de zuurgraad als je kalk (de schelp) toevoegd? En wat gebeurt er met de schelp als je dit een week laat liggen?
Wat gebeurt er in een zure zee met schelpen en met diatomeeen die een kalkskelet hebben?
Vervolg les 1: Klimaatverandering & zeespiegelstijging
Les 2: Samen oplossingen bedenken en uitwerken
Klimaat actie (groot of klein?):
voor de school?
voor je gemeente?
voor je land?
Voor Europa?
Voor de hele wereld?
Les 3: Wat is circulaire economie?
Bij circulair kun je denken aan een kringloop. ''Afval bestaat niet'', alles wordt opnieuw gebruikt.
Spullen zoals telefoons repareren, onderdelen opnieuw gebruiken.
Of recyclen als het echt kapot is.
Materialen opnieuw gebruiken.
Dus anders omgaan met grondstoffen.
Bij economie kun je denken aan een spaarvarken, aan geld verdienen en geld uitgeven.
''Een gezonde economie moet als een bloeiende economie worden ontworpen, niet gericht op groei.'' zegt Kate Raworth.
Kate Raworth is econoom en heeft verstand van economie. Ze beschrijft circulaire economie in een model dat een beetje lijkt op een donut.
Circulaire economie kun je je voorstellen als een donut.
In het donut-model geeft de binnenste cirkel van de donut het minimum weer dat je nodig hebt. De buitenste cirkel geeft de grens aan wat je maximaal kunt consumeren voordat de planeet het niet meer aan kan.
Dus kom je voorbij die grens, de buitenste cirkel van de donut, dan krijgt het milieu er last van. De temperatuur stijgt dan verder, de oceanen beginnen te verzuren of de biodiversiteit neemt af.
Les 4: Oplossingen presenteren (film maken met de klas ;)
<<FILM GROEP 7>>